Wednesday, November 11, 2009

ASPIRASI PENGANJURAN KEM ASY-SYAATHIR





Asy-Syaathir adalah istilah Arab yang membawa makna yang bijak. Justeru itu satu Kaedah Pengajaran yang membolehkan pelajar atau murid dapat membaca Al-Quran dalam tempoh 48jam pertemuan dinamakan ASY-SYAATHIR. Kaedah ini adalah satu pendekatan yang memurnikan lagi kaedah-kaedah pengajaran yang ada seperti IQRA, QIRAATI, KAUTHAR dan sebagainya. Asy-Syaathir memulakan pengajaran dengan mengaktifkan pelajar dalam sebutan 8 suku kata. Lapan suku kata yang disimpulkan dari 28 huruf bahasa Arab mengikut susunan mudah ke sukar. Pelajar kemudiannya diperkenalkan kepada huruf melalui proses induksi dengan irama khusus.

MUSLEH VENTURES SDN BHD (MVSB) telah membekalkan lebih dari 3000 set buku Asy-Syaathir diseluruh negara bagi kegunaan kelas-kelas belajar baca Al-Quran. Disamping itu DVD Panduan Mengajar Asy-Syaathir turut diedarkan. Carta Asy-Syaathir juga digubal sebagai alat bantuan pengajaran. MVSB sedang berusha menyediakan 'fash card' sebagai sebahagian dari teknik induksi yang dibuat.

Untuk manfaatkan Kaedah yang mula diterima sebagai satu kaedah yang baik maka MVSB memperkenalkan perkhemahan waktu cuti sekolah dengan thema motivasi al-quran jatidiri angkasawan. Satu gabungan pendekatan yang menguja anak-anak peringkat umur 12tahun ke 15 tahun dengan memperkenalkan seiring teknologi penerbangan melalui kuliah dan pengendalian simulator penerbangan. Harapan permainan penerbangan ialah untuk membina disipilin yang tinggi tekad keberanian yang mantap. Sekaligus gabungan pengenalan Al-Quran yang menyuburkan rohani diganding dengan disipilin penerbangan untuk menjadikan peserta kem kental jati dirinya.

MVSB juga sedang menyediakan modul lanjutan untuk remaja dalam thema yang sama. Pendekatan Asy-Syaathir dan pendekatan teknologi angkasa diperdalamkan. MVSB bersama dengan Hassol Technologies sedang meyeragamkan dua unsur utama Al-Quran dan pemakaian teknologi angkasa bagi menyerlah potensi peserta kem nanti insya Allah.

No comments: