Monday, November 9, 2009

MAJLIS PEMUAFAKATAN PENDIDIKAN ISLAM SELANGOR





Majlis Pemuafakatan Pendidikan Islam dengan akronimMAPPIS telah dirunding bersama antara NGO-NGO yang menganjurkan Pendidikan Islam di Negeri Selangor. YB Dr Halimah selaku EXCO Jawatankuasa Tetap Pendidikan Negeri Selangor telah memudahcarakan pertemuan NGO-NGO itu di Bangunan SUK Negeri Selangor pada 1hb Oktober 2009 yang lalu. Rundingan pusingan pertama itu lebih kepada salam pengenalan dan berkongsi titik persamaan dalam menggalas agenda pendidikan. Kata muafakat oleh kesemua NGO-NGO yang hadir pada 14hb Oktober 2009 untuk bersepakat denganvisi: "Mempertabatkan Pendidikan Islam Berlandaskan Al-Quran dan Sunnah bagi Memperkasa Pendidikan Selangor".

Enam matlamat pemuafakatan dipersetujui:

  1. MAPPIS ditubuhkan untuk meningkatkan kualiti dan menyelaraskan institusi pendidikan secara sistematik di peringkat rendah danmenengah dalam Negeri Selangor.
  2. Mendapatkan sokongan dan dokongan dari Kerajaan Negeri, GLC Selangor, Badan-Badan Korporatdan Masyarakat.
  3. Mengwujudkan sistem pendidikan holistik bagi menyokong pembangunan Modal Insan Negeri Selangor.
  4. Menggembeling pakar-pakar untuk memacu pembangunan pendidikan Negeri Selangor.
  5. Mengujudkan Jaringan Alumni.
  6. Berusaha menubuhkan Yayasan Pendidikan Islam Selangor (YAPIS).
Pada 29hb Oktober 2009 Ustaz Mohd Nasir selaku Timbalam Pengerusi MAPPIS telah membentangkan persetujuan pemuafakatan ini kepada YAB Dato Menteri Besar Tan Sri Khalid. Dalam MAjlis yang sama secara simbolik satu mock up telah diserahkan kepada MAPPIS. Peruntukan itu telah diagihkan kepada SRA dan Tahfiz di Negeri Selangor.

Dalam masa terdekat MAPPIS sedang berusaha menganjurkan satu Konvension Pendidikan dengan Tema Mempertabatkan Pendidikan Islam Berlandaskan Quran dan Sunnah. Konvension untuk membolehkan Pengendali dan Pendokong Pendidikan Islam yang kepelbagaian berinteraksi dan berkongsi pengelaman.

No comments: